Betonowa droga z Otmic do Izbicka oficjalnie otwarta

9 września br. w gminie Izbicko odbyło się uroczyste otwarcie nowej drogi powiatowej, która z inicjatywy władz powiatu strzeleckiego została wykonana z betonu. Symboliczne przecięcie wstęgi poprzedziło seminarium poświęcone zagadnieniu betonowych dróg lokalnych zorganizowane przez Starostwo Strzelce Opolskie i Górażdże Cement SA w Pałacu Izbicko.

W seminarium wzięło udział około 90 uczestników, w tym przedstawiciele władz lokalnych, Zarządu Dróg Wojewódzkich, projektanci i wykonawcy. W imieniu Górażdży – głównego dostawcy cementu na budowę drogi, pełniącego również nadzór laboratoryjny nad jakością dostarczanej mieszanki betonowej – o realizacji inwestycji mówili Prezes Andrzej Balcerek oraz prof. Zbigniew Giergiczny. O technologii i sposobie realizacji nawierzchni betonowych na przykładzie drogi Izbicko-Otmice opowiadał Józef Mokrzycki, przedstawiciel firmy Mo-BRUK SA. – generalnego wykonawcy drogi. Gościem seminarium był prof. Jan Deja z AGH w Krakowie, ekspert w dziedzinie betonowych nawierzchni drogowych, który przedstawił fakty i mity dotyczące dróg wykonanych z betonu.

O godz. 12.30 uczestnicy autokarem udali się na drogę betonową Otmice- Izbicko, gdzie nastąpiło jej oficjalne otwarcie i przecięcie wstęgi.

Alternatywa z przyszłością

Według założeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do 2023 roku w Polsce ma powstać 3 tys. km dróg ekspresowych i autostrad, z czego 850 km będzie wykonane z betonu.

Inwestowanie w drogi betonowe jest rozsądną decyzją nie tylko dlatego, że wybieramy technologię z długą gwarancją użytkowania, odporną na działanie czynników atmosferycznych, zjawisko koleinowania i przede wszystkim bezpieczną dla kierowców. W południowej Polsce istnieje wiele cementowni – mając takie zaplecze, możemy budować wysokiej jakości drogi z korzyścią dla infrastruktury i gospodarki. Warto podkreślić, że wykonywanie nawierzchni betonowych nie jest sztuką trudną. Jestem przekonany, że wraz ze wzrostem ilości zamówień na drogi betonowe, rozwinie się także rynek wykonawców - mówił  podczas seminarium  Andrzej Balcerek, Prezes Górażdże Cement SA.

Nowa jezdnia w gminie Izbicko, oddana do użytku publicznego już na początku sierpnia, wpisuje się w ten coraz bardziej zauważalny trend zastępowania dróg asfaltowych dużo bardziej odpornymi na warunki atmosferyczne oraz zjawisko koleinowania drogami betonowymi.

Budowa nawierzchni drogi Otmice-Izbicko trwała niespełna dwa miesiące. Od czerwca do sierpnia br. zrealizowano odcinek o długości 1502 m i szerokości jezdni 6 m. Droga Otmice – Izbicko została wykonana z betonu na bazie cementu portlandzkiego żużlowego CEM II/B-S 42,5N produkowanego przez Górażdże Cement SA. Cementy portlandzkie żużlowe CEM II/B-S, zawierające granulowany żużel wielkopiecowy, w porównaniu do najczęściej stosowanych w budowie nawierzchni betonowych cementów portlandzkich CEM I, charakteryzują się większą wytrzymałością w dłuższym okresie, co dodatkowo podnosi jakość betonu. Łącznie na potrzeby tej drogi zabudowano 1420 m3 betonu.

Betonowa droga z Otmic do Izbicka.

Betonowa droga z Otmic do Izbicka.

Betonowa droga z Otmic do Izbicka.